Followers

AFB FEEDS

Thursday, February 18, 2016

Alahan Mengada Waktu Mengandung

Alahan ketika Mengandung

Alahan ni memang tak boleh dipisahkan dengan wanita yang mengandung. Terutamanya ketika di trimister pertama. Yang tak tahannya , berlarutan sampai ke trimister ke tiga. Antaranya  mabuk hamil. Alhamdulillah.. Sepanjang mengandungkan Irine langsung takde alahan mabuk. Rilex and tenang je.. Seronok rasa pengalaman bila takde apa-apa alahan.. Takat loya tu biasalah.. Tapi takde lah sampai nak muntah ke hape. Pernah lah aku nampak, cousin aku muntah2 1st trimister. Melepek je.. tak boleh nak gerak.. gerak sikit je muntah.. pergi dapur je muntah.. bau masakan kat dapur pon muntah.. Tapi yang herannya, makan berselera pulak.. hahaha.. Bagi orang yang tak biasa, mungkin menganggap itu perangai mengada-ngada.. 

Mengandung kan adik baby ni pon sepanjang tempoh trimister pertama & kedua, alhamdulillah.. Takde pulak sebarang alahan.. mabuk hamil pon takde.. tu yang aku lewat tau aku hamil tuuu.. Sebab takde tanda lain, kecuali nak terkucil memanjang. Tapi, bila masuk trimister ke tiga.. haaa.. ambik kau!! muntahh.. baru makan je muntah.. muntah sampai tak keluar apa dahh.. kadang keluar air je.. siksa tahu.. Gjul pun bising la.apa lagi.. "baru makan kot yang.."... 

Kadang aku muntah, lepas gosok gigi.. siap je gosok gigi terus mual. muntah tu rasa macam baby ikut nak terkeluar dari anak tekak.. kesian dia.. sebab sampai sakit2 perut aku cramp muntah.. Nasib laa dah ada kat dalam toilet. Selalu yang menyaksikan kejadian Irine lahh.. Aku ni kalau boleh muntah tu sampai terduduk terbaring dahh haaa.. nak capai apa pon tak larat.. Irine pon mula lah bersuara sambil tepuk2 belakang aku.. "jangan lah muntahhh"... kadang tu berlari dia pi kejut Gjul cakap aku muntah... budak kecik pon tau prihatin... 

"ayah..mami muntah..ayah bangun mami muntah..ayah..mami muntah..bangun...".. hahahhaa..camtu laa Irine.. tak disuruh dia pi larik kedek2 dengan bogel nya pi masuk bilik kejut Gjul.. hehehehe..tu yang Gjul update status kat FB tu.. dia rasa comel laa kot.. 


Alahan yang kedua aku alami sekarang ni.. Kalau orang lain, mungkin tak tahan bau masakan la, bau perfume la, bau suami la... Tapi aku tak tahan bau badan sendiri.. Rasa bau peluh sepanjang hari.. ke cuaca panas ke apa tak tau lah.. pastu dengan cepat berpeluhnya lagi... Ya Rabbi.. tak tahan sungguh rasa.. Masa Irine dulu punya lah malas mandi.. Gjul sampai bising aku balik kerja terus boleh baring2 tak mandi.. hahahahaa... tapi sekarang, 3-4 kali jugak la wey aku mandi.. kadang pukul 12 malam pon aku rasa macam masam nya bau badan ni.. memang terpaksa juga mandi..dah tu , takkan nak biar melekit lepas tu tidur??? nehiiii...

Sampaikan aku kat opis tanya opismate, ada tak bau badan kite.. punya lah risau.. takut orang rasa tak selesa kan.. dia boleh cakap, " bau.. bau perfume yang kuat".. hahaha.. tapi aku tak rasa pon bau perfume..tetap bau badan sendiri..Kat opis pon tengahari kalau rasa tak tahan, memang aku mandi..standby bawak towel bagai..  kalau dulu mandi pakai sabun yang wangi, sekarang aku mandi pakai sabun anti bacterial dettol.. hahahahhaa..

dettol malaysia , hilangkan bau badan, odour protection
aku pakai yang perisa timun tuu..tak nak laa pakai dettol yang original..sebab bau berubat.. tapi tu laa..bau jugak.. aku bagitau la kat gjul masalah aku ni.. tapi dia kata tak pulak ada bau.. biasa je.. cium2 pon okey..heee.. 

Nampak tak masalah bagi orang mengandung ni.. pelik-pelik je kann.. 2 ni je laa alahan yang aku alami selain alahan malas.. malas nak update blog pon boleh jadi 1 alahan juga.. teehehehee.. 

Soon to be Kakak Irine.. hehehehe..

1 comment:

  1. sama geng ngn adriana..geng muka chucky..comel sgt kak irine ni

    ReplyDelete